Schuilt er een journalist in jou?
Natuurlijk! Iedereen
heeft iets leuks te vertellen!
Jij bent een deel
van onze krantenredactie. Je leerkracht is hoofdredacteur
en elk van jullie is verantwoordelijk voor een onderdeel
van de krant.
Het is aan jou om, samen
met je collega-journalisten, je pagina’s binnen de
deadline klaar te krijgen!
En
natuurlijk… een leuke krant te maken met sappig nieuws
over jullie klas, leerkrachten en directie!
Aan het
werk:
1) Redactieverdeling:
Eerst en vooral gaan we op zoek naar de verschillende
onderdelen van de krant
Daarna verdelen we de krantenrubrieken onder de
verschillende leerlingen in de klas, we werken in duo's
2)
Brainstorm:
Met je co-journalist ga je nu na wat de dingen zijn
waarover jullie zullen schrijven
Denk eraan: het nieuws dat je schrijft, gaat over je
klas, leerkrachten en directie wat zij leuk vinden,
wat er leeft, …
Er zijn hier wel een aantal voorwaarden aan verbonden;
namelijk jullie schrijven:
-
in totaal
minimum 2 blz.
waarbij er binnen jouw rubriek:
* min. 1 interview zelf wordt geschreven
* min. 1 artikel over jezelf de school of de
(mede)leerlingen gaat
° min. 1 bestaand krantenartikel volledig in je eigen
woorden wordt herschreven (het origineel wordt
afgegeven)
° min. 1 bestaand krantenartikel wordt samengevat
met de woorden uit de tekst (het origineel wordt
afgegeven)
(Verklaring * en °: bij elk duo zorgen beide leerlingen
elk voor 1 * en 1 °)
-
met de
gepaste lay-out (zoals een krant: koppen, inleiding,
tekst, …)
-
met foto’s
of afbeeldingen
-
op een
geanimeerde manier
-
publiceerbaar nieuws: zoniet wordt het gecensureerd door
de hoofdredacteur
TIPS:
- schrijf eerst alle ideeën op die jullie hebben
- herlees alle ideeën en schrap wat geen goed idee is.
3)
Taakverdeling:
Verdeel nu wie welke ideeën jullie gaan uitwerken.
TIPS:
- Help elkaar als de andere klem zit.
- Herlees je eigen werk regelmatig. Voldoet het
aan de vraag?
- Maak goede afspraken onderling: wees duidelijk
wat en tegen wanneer.
- Herlees alles om er de taalfuoten uit te halen.
Jullie zijn beide verantwoordelijk voor jullie pagina’s
4) Verwerking:
Nu is het moment er: je kan alles op papier, of liever:
op computer zetten!
Je
gebruik MS Word om de teksten te verwerken, gebruik de
toets F7 om de spelling te controleren
Door een goede lay-out zal jullie nieuws er onmiddellijk
uitzien als een krant.
TIPS:
- Sla geregeld de gevonden informatie of je
teksten op je PC op !!!.
- Begin tijdig aan het verzamelen van je
informatie als ook aan de verwerking ervan.
- Denk bij het schrijven van je artikel aan de 5 W’s
en de H
- Om je artikel aantrekkelijk te maken zorg
je zelf voor foto’s
5) Redactievergadering
Tijdens de vergadering is het belangrijk een aantal
dingen in het oog te houden, zodat de vergadering nuttig
en snel verloopt, let op volgende zaken:
·
De
leerkracht is hoofdredacteur en leidt de vergadering
·
Als er
iemand aan het woord is zwijg je en luister je
aandachtig.
·
Wees
actief betrokken, geef je mening als die gevraagd wordt
·
Je houd je
strikt aan het onderwerp
·
Ga goed
zitten (in een cirkel, een vierkant, een rechthoek) en
ga zo zitten dat je iedereen ziet zitten en dat jij door
iedereen gezien wordt.
-
Doe tijdens de
vergadering niets anders
-
Geef zo veel
mogelijk opbouwende kritiek
-
Je accepteert
genomen besluiten.
-
Voer de afspraken
uit zodat tijdens een volgende vergadering er verder
gewerkt kan worden
6)
Verzamelen van de artikels:
Jullie zorgen er zelf voor dat de gevraagde artikels op
tijd (binnen de deadline) bij de hoofdredacteur geraken.
En dit digitaal: m.a.w. ofwel per mail, via de
schoolserver of via een usb-stick.
De hoofdredacteur zorgt op zijn beurt dat de
artikels in de krant lay-out worden gestopt en hij zorgt
ook voor de samensteling van de voorpagina.
HIERONDER ZULLEN DE MEESTERWERKEN BINNENKORT TE
BEWONDEREN VALLEN
Online
voorbereidende ICT-oefeningen:
hoe pak je een interview aan
Hoe vind je informatie in de bibliotheek
Zoeken informatie op het internet
contact opnemen (deel 1)
contact opnemen (deel 2)
contact opnemen (deel 3)
informatie verwerken deel 1
informatie verwerken deel 2
verwerken van teksten 1
verwerken van teksten 2
verwerken van teksten 3
verslagen schrijven: de stappen
verslagen schrijven: de volgorde
|