Waarom ons milieuproject?
Wat vooral belangrijk is dat jullie leerlingen op de hoogte zijn van essentiële dingen zoals: wat is een klimaat, wat is de klimaatsverandering en hoe komt dat?
Hoe kan je afval binnen de perken houden en waarom doe je dat best? En als je dan toch afval hebt, waarom moet je dit sorteren en hoe? Wat gebeurt er trouwens met dit gesorteerde materiaal?
Maar het belangrijkste is, welke maatregelen worden al genomen om de vervuiling in hun school / omgeving tegen te gaan? Wat kan nog verbeteren in hun eigen school zonder een oordeel te vellen? En uiteindelijk: wat kunnen wij als leerlingen concreet doen?
CONCREET:
Elke klas wordt in groepjes gedeeld en neemt een onderwerp om uit te werken.
Elk groepjes werkt volgens hetzelfde patroon:
-
voorbereiding: wat willen julie bevragen? Aan wie? Wat
moeten jullie noteren? Meebrengen?
- uitvoering van jullie project:op tocht in de school
- verwerking van jullie bevindingen
- acties ondernemen en alternatieven aanbieden
- evaluatie project (groeps- en zelfevaluatie)
MILIEUVERKLARING:
Als einde van het project noteren de leerlingen hun goede voornemens naar de toekomst toe neer. Ze kunnen hun verantwoordelijkheid opnemen voor hun aandeel in de vervuiling en noteren deze voornemens in een verklaring. Per klas komen we tot de best geformuleerde verklaringen.